تبلیغات
از مهدی فاطمه سلام الله علیها چه می دانیم؟ - حضرت مهدی علیه السلام و نویدهای ظهورش در قرآن کریم|بخش اول
از مهدی فاطمه سلام الله علیها چه می دانیم؟
تردیدی نیست که از نظر جامعه اسلامی، کلیه مفاهیم و معتقدات اصیل اسلامی ریشه در کلام الهی دارد و عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) نیز که یکی از معتقدات اصیل اسلامی است، صورت کلّی و مایه اساسی آن در کتاب خدا «قرآن کریم» تجلّی یافته و این کتاب بزرگ آسمانی در این زمینه نیز مانند زمینه های دیگر یک، بحث کلّی و اُصولی مطرح نموده و فرا رسیدن آن روز فرخنده و مبارک را به تمام پیروان اسلام بشارت داده است.

در این زمینه، آیات متعددی در قرآن کریم وارد شده است که پیشوایان دینی آنها را به وجود مقدّس مهدی (علیه السلام) و ظهور مبارک آن حضرت تفسیر و تأویل کرده اند. ما برای مزید اطّلاع و اثبات مدّعای خود آنها را در اینجا می آوریم.

اینک آیاتی که به وجود مقدس مهدی (علیه السلام) تفسیر و یا تأویل شده است:

سوره بقره
آیه اوّل:
(هُدیً لِلْمُتَّقینَ - اَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ) (378).
«(قرآن) هدایت است برای پرهیزکاران، آنان که به غیب ایمان می آورند».

جابر بن عبدالله انصاری ضمن نقل حدیث مفصلی گوید:
جندل بن جنادة بن جبیر یهودی نزد رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) آمد و پس از دریافت پاسخ سؤالی که مطرح نمود، اسلام آورد آنگاه در باره اوصیای رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) از آن حضرت پرسش نمود. پیامبر خدا در جواب او نام یکایک آنان را بر شمرد تا این که فرمود:
«... پس از او یعنی بعد از امام حسن عسکری (علیه السلام) فرزندش محمّد است که مهدی، قائم و حجّت خوانده می شود. او از دیده ها پنهان می شود و سپس ظاهر می گردد، و هنگامی که ظهور کند زمین را پر از عدل و داد خواهد نمود همان گونه که پر از ظلم و ستم شده است».
سپس فرمود:
«خوشا به حال آنان که در زمان غیبت او صبر می کنند و خوشا به حال کسانی که در محبّت آنها ثابت قدم می مانند؛ آنها همان اهل تقوا هستند که خداوند در کتاب خود توصیفشان نموده و فرموده است:
(هُدیً لِلْمُتَّقینَ - الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ) (379) (380).
امام صادق (علیه السلام) نیز در تفسیر این آیه فرموده است:
«متّقین، شیعیان علیّ بن ابی طالب (علیه السلام) هستند، و غیب، حجت غایب است». (381).

در حدیث دیگری در همین رابطه آمده است که فرمود:
« "اَلَّذین یُؤمِنونَ بِالْغَیْب"، در حق کسانی است که به قیام حضرت قائم (علیه السلام) ایمان بیاورند و آن را حق بدانند ». (382).

آنچه از این أحادیث استفاده می شود این است که:
«مقصود از متقین، همان مؤمنان به حضرت مهدی (علیه السلام) می باشند و غیب خود آن حضرت است. چرا که غیب چیزی است که از حواس پنجگانه پنهان باشد و همان گونه که خداوند و جهان آخرت غیب محسوب می شود ـ بدین دلیل که با حواس پنجگانه درک نمی شود ـ حضرت مهدی (علیه السلام) نیز غیب است. چرا که آن حضرت در زمان غیبت با رؤیتی عمومی که به واسطه آن شناخته شود، دیده نمی شود. یعنی یا کسی ایشان را نمی بیند و یا اگر هم او را به بیند نمی شناسد، و فقط عدّه ای محدود به زیارت ایشان مشرّف می شوند». (383).

ادامه دارد ...

پی نوشت ها:
378)
سوره بقره، آیه 2 و 3.
379)
سوره بقره، آیه 2 و 3.
380)
ینابیع المودّة، ج 3 ص 284، باب 76.
381)
بحار الانوار، ج 51، ص 52، ح 29.
382)
همان، ح 28.
383)
موعود قرآن، ص 10.

منبع: کتاب ظهور حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان
نوشته: اسدالله هاشمی‌ شهیدی‌

تعجیل در فرج و سلامتی مولا صلوات






نوع مطلب : مهدویت در قرآن کریم، مهدویت در اسلام و دیگر مذاهب و ملل جهان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 23 فروردین 1396 06:59 ق.ظ
Hiya! I know this is kinda off topic but I'd figured I'd ask.
Would you be interested in exchanging links or maybe guest
authoring a blog post or vice-versa? My website discusses a lot of the same subjects as yours and I feel
we could greatly benefit from each other. If you are interested feel free to shoot me an e-mail.
I look forward to hearing from you! Great blog by the way!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : مهدی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :